Milan Kozelka - text pro Tvar

Roman Týc, Milan Kozelka, Jan Těsnohlídek ml., foto Jaroslav Diblík


S Milanem Kozelkou jsem se poznal někdy koncem roku 2008 díky Petru Štenglovi, který mi o něm často vyprávěl a zval ho na literární večírky, které jsme pravidelně pořádali u příležitosti vydání každého čísla časopisu Psí víno.

Můj první dojem z Milana byl, myslím, standardní. Milan o sobě rád mluvil, což se stupňovalo s tím, jak pil. Vždy byl rád středem pozornosti, nic moc nepochválil, byl konfliktní, sebevědomý, všechno věděl nejlíp, všechny znal, všude byl... musím říct, že mi na začátku nebyl moc sympatický.

Ačkoliv jsme se nesetkávali moc často, už během prvního půl roku, co jsme se znali, Milanovi vděčím mimo jiné za název své první knížky, která se původně měla jmenovat „Neni toho moc“. Po performance Milana Kohouta v NoDu, kde shodou okolností prožíval Milan Kozelka jeden z nejtěžších momentů ve svém životě po rozchodu s přítelkyní, se kterou prožil nejlepší léta svého uměleckého života, byl nešťastný, agresivní, zoufalý, nepříčetný a já si tenkrát uvědomil, jak důležité je dát ze sebe to nejlepší při tvorbě, protože tvorba je občas od autora tak daleko a jen ta zůstane, ať bude cokoliv. Obklopený emocemi a plný alkoholu jsem tenkrát připravovanou sbírku přejmenoval na „Násilí bez předsudků“.

Když pak knížka za pár měsíců vyšla, Milanovi se líbila. V té době jsme nadál nebyli žádní blízcí přátelé. Byl jsem pro Milana jeden z těch mladých okolo Petra Štengla. A Milan neměl moc rád mladé lidi, především umělce, protože mladí podle něj vědí o životě hovno, studují blbosti a živí je rodiče a i když jsem se s ním několikrát bavil o tom, že můj příběh je trochu jiný, myslím, že mě začal brát vážně až na podzim 2009 na festivalu Ortenova Kutná Hora, který jsem organizoval a kde byl pozvaný. Tenkrát při hudebním programu tolik nadával (samozřejmě trochu pil), až jsem ztratil trpělovost (samozřejmě jsem taky trochu pil, ten večer víc než by se hodilo) a poslal ho do prdele a nebýt přátel, kteří včas zasáhli, skončilo by se to i bitkou. Milan, který si zakládal na tom, že nemá nejmenší problém dát někomu do držky, často rád vyprávěl historky o tom, koho zmlátil (nemyslím si, že by šlo o nějaké krveprolití, spíš takové ty opilecké bitky mezi staršími, opilými pány, kteří se shodí ze židle), na tohle slyšel, snad v tom viděl trochu sám sebe, a od té doby jsme spolu vycházeli dobře.
V roce 2010 jsme se nadále vídali spíš zřídka, na literárních večírcích, vernisážích, performancích, upřímně mi gratuloval k Ceně Jiřího Ortena, ale opravdu jsme se sblížili až v roce 2011, kdy jsem založil vlastní nakladatelství a ukončila se moje spolupráce s časopisem Psí víno. Tenkrát jsme se začali vídat velice často, z čehož vznikl mimo jiné projekt „Praha, těsto literatury“, který jsme vymysleli nedlouho po tiskové konferenci k projektu „Praha, město mliteratury“, které jsem se účastnil a na místě projekt kritizoval. V rámci „Praha, těsto literatury“ proběhlo několik autorských čtení v Praze před radnicí na Mariánském náměstí a naše iniciativa vzbudila velký ohlas.
Přátelství, podobné názory a vzájemný respekt vyústily na začátku roku 2012 ve vydání Milanovy knihy „Semeniště zmrdů“ v mé redakci a v mém nakladatelství. Díky tomu jsem měl také příležitost poznat další z tváří Milana Kozelky. Milan byl jako autor velice sebekritický, přísný a otevřený diskusi. Upřímně jsem měl nejprv trochu strach zasahovat mu do textů, ale ukázalo se, že konstruktivní kritiku nese daleko lépe, než leckterý začínající autor. Milan byl opravdový profesionál a byla s ním bezproblémová spolupráce. Jeho slovo platilo, s dodržováním termínů neměl problém. V roce 2012 jsme se vídali velice často, byl jsem stálým hostem v jeho oblíbené hospůdce Sokol na Smíchově, měli jsme několik společných autorských čtení, na podzim jsem mu vydal další a jednu z jeho posledních sbírek, „Teteliště zmrdů“. Můžu říct, že v letech 2011 a 2012 byl Milan v nebývalé tvůrčí síle, měl spoustu nápadů, byl kreativní, snažil se rozjet spoustu uměleckých projektů, bohužel se však stupňovaly jeho problémy se zdravím a také se zázemím. Časté stěhování nepotěší nikoho a už vůbec ne někoho v jeho věku. Měl problémy s penězi, býval podrážděný, často se dostával do konfliktu s přáteli z undergroundu, ze kterého vystoupil a většinou jeho členů hlasitě pohrdal, což není těžké pochopit. Milan byl radikální a tak zvanou demokracii, kterou underground slepě chválí, viděl i z druhé strany a s kapitalismem měl daleko větší problém, než s komunismem, stejně jako třeba jeho už zmiňovaný blízký přítel Milan Kohout.

Na podzim 2012 jsem se odstěhoval do Polska a většinu nabídek na společná čtení jsem proto musel odmítat, i když jsme byli nadále v čilém kontaktu. Šok přišel v létě 2013, kdy po zhoršujícím se zdravotním stavu Milan skončil v nemocnici, nemohl se hýbat, nemohl mluvit. Byla to rána pro všechny jeho blízké a naštěstí se ukázalo, že je dost lidí, kterým není jeho osud lhostejný. Protože jsem v tu dobu nebyl na blízku, chtěl bych vyzdvihnout alespoň jméno Lenka Burianová, která se výrazně zasadila o zlepšení jeho zdravotního stavu. Snad všichni věřili, že se z toho dostane, že to rozchodí. Ještě když jsem ho na konci podzimu 2013 viděl v nemocnici v Praze, neměl jsem nejmenší pochybnosti, že bude zase v pořádku a budeme moct dokončit všechny naplánované projekty a plánovat další.


5.10.2014 Milan umřel. Bude mi chybět. Chybí mi. Byl to vzdělaný a moudrý člověk, jeden z nejbližších přátel, jaké jsem kdy měl. Nechal za sebou kus poctivé umělecké práce, která si zaslouží respekt. Jeho příběh je jako vykřičník. Co je to za společnost, která nechá takového člověka strádat (především po finanční stránce)! Je to společnost, proti které ve svých ironických, nevybíravých textech i mimo ně bojoval . Čest jeho památce.